تعریف عملیـات انتحاری

در فرهنگ لغت فارسی انتحار بـه معنی مـی باشد و نیز مفهومـی را بـه ذهن مـی آورد کـه مبتنی بر دلایل انجام آن است. عملیات 125 فصل دوم زخمی شدن هادی این دلایل درون جزئیـات متفاوت بوده ، عملیات 125 فصل دوم زخمی شدن هادی اما درون کلیـات بسیـار شبیـه بـه هم هستند و در نتیجه فرار از مشکلات، بی هدفی، روزمرگی و امثال آن صورت مـی گیرد.

اما امروزه واژه انتحار مفهومـی کاملا متفاوت بـه خود گرفته و ضمن اینکه آن را یک سلسله اقداماتی با هدف تخریب ، صدمـه و دیگرکشی تعریف مـی کند ، ابعادی بسیـار گسترده و پیچیده پیدا نموده ، و با نام حمله انتحاری یـا عملیـات انتحاری مطرح مـی گردد.

در این تعریف مـی توان حمله انتحاری را بـه صورت یک عقیدتی با ریشـه های بـه ظاهر فرقه ای و مذهبی اما درون باطن با اه و گرایشـهای سیـاسی و قدرت طلبانـه مطرح نمود کـه در آن شخصی کـه دست بـه چنین اقدامـی مـی زند یـا همان عامل انتحاری ، با اجرای یکسری اقدامات از پیش طراحی شده و سازمان یـافته ، ضمن از بین بردن خود، اه خرابکارانـه یـا جنایتکارانـه ای را نیز پیگیری مـی کند.

به دلیل وابستگی روند جذب ، تربیت و آموزش یک عامل انتحاری بـه اه و نگرش های یک فرقه یـا مکتب بـه ظاهر دینی و مذهبی، حمله انتحاری را عقیدتی نیز نامـیده اند کـه البته با نگاهی ساده و تحلیلی سطحی نیز مـی توان بـه راحتی مغایرت این آموزش های بـه ظاهر مذهبی و دینی را با اصول مطرح شده درون تمامـی ادیـان الهی درک نمود.

بررسی ابعاد کلی عملیـات انتحاری نیز مـی تواند بـه درک دقیقتر مفهوم آن کمک نماید.

این ابعاد شامل :

- هدف از اجرای اینگونـه عملیـات تروریستی

- سوء استفاده از مذهب

- عضو گیری

- آموزش و آماده سازی عامل انتحاری

مـی باشد کـه با جزئیـات بیشتر درون این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند.

اه سازمانی عملیـات انتحاری

همانطور کـه در تعریف عملیـات انتحاری نیز بدان اشاره شد این عملیـات با مقاصد عموماً جنایتکارانـه و بعضاً خرابکارانـه صورت مـی پذیرد. عملیات 125 فصل دوم زخمی شدن هادی و در واقع ذاتاً یک عملیـات تروریستی هست که شیوه انجام آن بـه صورت انتحاری مـی باشد.

در بررسی جزئی تر اه سازمانی این نوع فعالیت تروریستی حتما اشاره کرد کـه در مقاصد جنایتکارانـه درون مواقعی، هدف، فرد یـا افراد خاصی تعریف مـی گردد کـه عموما شخصیت های مطرح و تاثیر گذار سیـاسی و مغزهای متفکر را تشکیل مـی دهند کـه در حالت عادی دسترسی بـه اینگونـه افراد به منظور ترور دشوار مـی باشد. البته حتما توجه داشت کـه در عملیـات انتحاری بـه دلیل وقوع درون یک بستر پر ازدحام شـهری و عمومـی امکان کشته یـا زخمـی شدن فرد یـا افرادی دیگر نیز بسیـار محتمل است.

به عنوان مثال مـی توان بـه ترورهای گروهک منافقین درون سالهای نخست پیروزی انقلاب اشاره کرد کـه به دلیل ناتوانی درون مبارزه سیـاسی با شخصیت های برجسته انقلاب از جمله آیت ا... مدنی، آیت ا... صدوقی، شـهید عبدالکریم هاشمـی نژاد، ... آنـها را بـه شیوه انتحاری نشانـه رفتند.

در اه جنایتکارانـه، گروه های تروریست نـه تنـها هدف خود را درون پاره ای از ترورها فرد یـا افراد سیـاسی و شخصیت های مطرح تعریف نمـی کنند، بلکه با هدف قرار گروهی از افراد عادی جامعه درون مکانی خاص، اه خاصی را نیز پیگیری مـی کنند.

به عنوان مثال مـی توان بـه جنایت های انتحاری گروهک جندالله درون استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد کـه با حمله انتحاری بـه مسلمانان شیعه درون اعیـاد یـا مراسمات مذهبی خاص و در مکان هایی همچون مسجد جامع زاهدان(1) اهی را پیگیری د کـه عموما درون جهت برهم زدن اتحاد شیعه و سنی بوده است.

نمونـه حمله انتحاری با اه خرابکارانـه را نیز کـه در مکان یـا مکانـهایی مشخص صورت مـی پذیرد را مـی توان حمله انتحاری بـه برج های دوقلو درون 11 سپتامبر 2001 عنوان کرد. البته باز هم حتما توجه داشت کـه حملات تروریستی بـه صورت انتحاری حتی اگر با اه خرابکارانـه و تخریبی صورت پذیرد باز هم همراه خود کشته یـا کشته هایی را بـه همراه خواهد داشت.

همانطور کـه در نمونـه های بالا ذکر شد، مشاهده مـی شود کـه در تقسیم بندی مبتنی بر اه ، تمامـی انواع عملیـات های انتحاری، غیر از کشته و زخمـی شدن فرد یـا افراد عادی جامعه ، اه دیگری نیز بـه صورت موازی پیگیری مـی شود کـه عموما شامل : عملیات 125 فصل دوم زخمی شدن هادی ایجاد نا امنی درون فضای اجتماعی و سیـاسی جامعه ، ایجاد ترس و وحشت عمومـی و قدرت نمایی مـی باشد.

گروهک های تروریستی کـه حملات انتحاری را اجرا مـی کنند بـه نوعی سعی درون قدرت نمایی از طریق نشان مـیزان فرمانبرداری نیروهای تحت امر خود و به طبع آن نمایـان ساختن قدرت مانور بالای خود بـه جهت اجرای عملیـات های تروریستی دارند کـه حاصل همـین درون اختیـار داشتن نیروهای فدائی مـی باشد.

به هرحال امروزه حمله انتحاری بـه واسطه دشواری بسیـار بالا درون کنترل و پیشگیری بـه عنوان یکی از خطرناک ترین اقدامات تخریبی و تروریستی مطرح مـی باشد. درون توضیح واضح تر مـی توان بـه این موضوع اشاره کرد کـه عامل انتحاری بـه واسطه تمایل بـه بسیـار غیرقابل مـهار مـی نماید.

سؤنیت و تفسیر اشتباه از مذهب

اداره گروهک ها بـه شیوه فرقه ای

همانطور کـه در تعریف عملیـات انتحاری نیز بیـان شد ، عملیـات انتحاری بـه نوعی یک عقیدتی نیز محسوب مـی گردد زیرا کـه گروهک های تروریستی بـه منظور آرمان سازی های دروغین و همچنین تعریف یکسری اه با ریشـه های مذهبی و عقیدتی به منظور نیروهای فدائی اقدام بـه سؤاستفاده و به نوعی سؤ برداشت از مذهب یـا دینی عموما الهی مـی نمایند. و در این راستا مشاهده مـی شود کـه اینگونـه گروهک ها بـه صورت فرقه ای اداره مـی شوند.

این نوع سؤ استفاده کـه مبنی بر اعتقادات بـه ظاهر مذهبی مـی باشد از همان ابتدای تبلیغات بـه جهت عضوگیری مورد استفاده قرار گرفته و اوج آن را مـی توان درون زمان تعلیم و تربیت نیروهای فدائی پیدا کرد. گروهک های تروریستی عموما با استفاده از این شیوه هدف یـا اه دیکته شده را به منظور نیروهای خود چنان آرمانی تعریف مـی نمایند کـه افراد تحت تاثیر اینگونـه تبلیغات بـه مرحله ای مـی رسند کـه حاضرند درون راه رسیدن بـه آرمان های واهی خود جانفشانی نمایند.

به عبارت دقیقتر از یک سو اه مبارزاتی بـه گونـه ای مساوی با کفر و الحاد معرفی گردیده و از سوی دیگر باد توسل بـه تحریف دین و ایجاد باورهای غلط و منحرف مذهبی، اه و آرمان های گروهک درون مسیر احیـای دین الهی تعریف مـی شود.

در نتیجه اینگونـه القاعات ذهنی نـه تنـها انجام هرگونـه عملیـات بـه منظور صدمـه زدن یـا از بین بردن دشمن مبارزاتی، جهاد فی سبیل الله معرفی مـی گردد، بلکه اگر عامل ترور یـا انتحار خود نیز درون این عملیـات از بین برود، معرف کشته شدن درون راه خدا یـا همان شـهادت مـی باشد.

به همـین منظور معمولا رهبران و گردانندگان اینگونـه گروهک های تروریستی و جنایتکار خود را عالم بـه دین و در اکثر موارد مجتهد یـا صاحب فتوا معرفی مـی کنند. این امر سبب مـی گردد که تا به راحتی مطابق با مـیل و سلیقه خود و به اقتضای شرایط زمانی فتوا صادر نموده و نیروهای تحت امر خود را بـه انجام هرگونـه جنایت ولو بـه قیمت هلاکت نیروها وادار سازند. مجتهدان خود خوانده این گروهک ها بـه گونـه ای بـه مغز شویی افراد تحت فرمان خود مـی پردازند کـه پس از مدتی این نیروهای تحت امر، آماده اجرای هر گونـه دستوری کـه از سوی رهبر منحرف فرقه صادر شود مـی باشند. به منظور درک بهتر این موضوع حتما به این نکته هم اشاره کرد کـه گاهاً بعضی از سرکردگان این گروهک ها خود را نایب ائمـه، یـا فرستاده الهی،... مـی نامند و البته این موضوع از سوی اعضای فرقه نیز مورد پزیرش قرار مـی گیرند.

نمونـه ی این تفکر و سؤاستفاده از مذهب را مـی توان درون گروهک تروریستی القاعده جستجو کرد کـه حاصل تفکر و عقاید فرقه وهابیت(2) درون عربستان بوده و به واسطه سؤاستفاده از همـین شیوه نـه تنـها درون عضوگیری از مـیان مسلمانان موفق بوده اند بلکه توانسته اند عملیـات های تروریستی و خرابکارانـه ی زیـادی را حتی بـه شیوه انتحاری بـه انجام رسانند.

به عنوان مثال اسامـه بن لادن رهبر این گروهک بعد از حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 هر چند مسئولیت این اقدام را نپذیرفت اما ضمن ابراز خشنودی از آن بـه عنوان جهاد فی سبیل الله یـاد کرد.

ادامـه این اقدامات را مـی توان درون کشور همسایـه عراق نیز مشاهده نمود کـه گروهک القاعده با استفاده از همـین نیروهای فدائی کـه در حال حاضر اکثریت آنان را زنان تشکیل مـی دهند دست بـه اقدامات تروریستی از نوع انتحاری مـی زنند.

در عملیـات های انتحاری عراق نیز مانند حادثه 11 سپتامبر کـه جان نزدیک بـه 3000 نفر از 90 ملیت مختلف را گرفت درون عملیـات های انتحاری عراق و خصوصا بغداد نیز بر اثر هر انفجار تروریستی تعداد زیـادی انسان بی گناه کـه فقط درون محل حضور دارند نیز از بین مـی روند.

به عنوان نمونـه دوم مـی توان از گروهک تروریستی جندالله درون مرزهای شرقی کشور نام برد رهبر این گروهک عبدالمالک ریگی ضمن آنکه خود را مفتی(3) مـی نامـید طی فتوایی تمامـی شیعیـان را کافر و خارج از دایره اسلام معرفی کرد و به استناد همـین فتوا کشتن شیعیـان را نیز جایز دانست.

اما موضوع بسیـار حائز اهمـیت درون این مقوله، نقش دیگر علمای دینی و فتاوی روشنگرانـه آنـهاست کـه در صورت اقدامات صحیح و به موقع مـی توانند با این افکار منحرف مبارزه نمایند. بـه عنوان مثال درون مورد اقدامات جندالله هر چند تعداد زیـادی از علمای اهل سنت استان سیستان و بلوچستان مطابق با قرآن و اصول اسلام، کشتن هر مسلمان و به طور کلی اهل کتاب را حرام اعلام د اما مشاهده مـی شود کـه در بعضی موارد عدم واکنش صریح و همچنین عدم اقدام بـه مبارزه با این تفکرات انحرافی مسیر را به منظور رشد و عضوگیری جندالله هموار کرد.

عضوگیری

باتوجه بـه اهمـیت زیـاد مقوله عضوگیری، گروهک های تروریست اغلب با تاسیس یک واحد رسانـه ای یـا بهره گیری از رسانـه های جمعی حامـی خود اقدام بـه تبلیغات رسانـه ای و ترویج تفکر خود با ظاهری آراسته و فریبنده مـی نمایند.

بهره گیری از شبکه های تلویزیونی ای و بین المللی ، سایت های اینترنتی از این قبیل اقدامات محسوب مـی گردند.

به طور مشابه درون این واحدهای رسانـه ای کـه معمولا با بهره گیری از القابی همچون ، مبارزان، قهرمانان، ... خود را معرفی مـی کنند، ضمن پخش و قرائت بیـانیـه ها، اطلاعیـه ها، نمایش عملیـات ها و تکفیر دولت ها و نظام های مورد مبارزه از عموم مردم جهت پیوستن و عضویت درون گروهک دعوت بـه عمل مـی آید.

اما هدف اصلی درون فرآیند عضوگیری اینگونـه سازمان ها ، نوجوانان و جوانان عموما کم سواد، بی سواد و یـا کم اطلاع هستند و این بدان جهت هست که افراد درون سنین پایین تر و با سطح سواد کمتر نـه تنـها راحت تر تحت تاثیر القاعات ذهنی و انحرافی گروهک های تروریست قرار مـی گیرند بلکه بـه دلیل بهره گیری از نیروی جوانی مـی توانند درون اجرای خواسته ها و فرامـین تروریستی مؤثرتر باشند.

نمونـه های این موضوع را مـی توان آموزش نوجوانان درون پاکستان توسط سازمان القاعده عنوان نمود کـه نوجوانان بعد از جذب، همزمان هم تحت آموزشـهای نظامـی و هم القاعات انحرافی با محورهای بـه ظاهر مذهبی قرار مـی گیرند.

با نگاهی اجمالی بـه تروریست های انتحاری گروهک های منافقین و جندالله نیز مـی توان با نوجوانان و جوانانی روبرو شد کـه ضمن انجام اقدامات جنایتکارانـه تروریستی بـه شیوه انتحاری خود را نیز از بین اند کـه در ذیل بـه چند مورد اشاره مـی کنیم:

- بـه شـهادت رسیدن آیت ا... صدوقی توسط جوان 25 ساله منسوب بـه گروهک منافقین.

- بـه شـهادت رسیدن آیت ا... دستغیب توسط یک 19 ساله منسوب بـه گروهک منافقین.

- انفجار مسجد جامع زاهدان توسط یک نوجوان بـه نام محمد ریگی معروف بـه جنیدجان و یک جوان بـه نام عبدالباسط ریگی معروف بـه اسلام جان منسوب بـه گروهک جندالله.

شایـان ذکر هست به جهت مبارزه با این گروهک های منحرف درون مقوله عضوگیری و ترویج و تبلیغ تفکرات انحرافی ، نقش سازمان های آموزشی و پرورشی، چه درون حوزه دروس علمـی و چه درون حوزه آموزه های دینی خصوصا درون مناطق محروم بسیـار پررنگ مـی باشد چرا کـه جوانان و نوجوانان درصورت قرارگیری درون معرض آموزش های صحیح کـه باعث بالا رفتن قدرت تشخیص و بصیرت افراد مـی گردد مـی توانند بـه راحتی ردپای انحراف و التقاط را درون تبلیغات رسانـه ای یـا غیر رسانـه ای این گروهک ها تشخیص داده و این موضوع درون نـهایت سبب عدم موفقیت این گروهک ها درون جذب و عضوگیری افراد مـی شود هر چند حتما اشاره کرد کـه این مقوله رابطه مستقیمـی با محرومـیت زدایی و ایجاد اقتصاد و کار بـه صورت پویـا درون مناطق محروم دارد.

آموزش نیروهای فدائی

همانطور کـه پیش از این نیز اشاره شد گروهک های تروریستی بعد از جذب افراد کـه عموما از مـیان نوجوانان و جوانان فریب خورده صورت مـی گیرد، افراد را درون فضایی کاملا ایزوله از اجتماع نگهداری کرده و آموزش مـی دهند. قطع ارتباط یـا هرگونـه وابستگی بـه اجتماع از اصول اولیـه نگهداری نیروها مـی باشد زیرا کـه وجود وابستگی ها بـه جامعه سبب بوجود آمدن علایق دنیوی شده و این مغایر با اصول اولیـه تربیت نیروهای فدائی مـی باشد. بـه عنوان مثال مـی توان بـه مواردی همچون طلاق اجباری، جلوگیری از ازدواج و ایجاد روابط عاطفی اشاره کرد.

به موازات قطع وابستگی ها، استفاده از محیط ایزوله و دور از جامعه کـه در واقع همان جلوگیری از دسترسی بـه اطلاعات روز مـی باشد ، بـه تربیت کنندگان این امکان را مـی دهد کـه اخبار و اوضاع سیـاسی، اجتماعی و مذهبی جامعه و باورهای اعتقادی را بـه گونـه ای کـه هم سو و هم جهت با اه انحرافی گروهک باشد بـه نیروها القا نمایند. از نمونـه های این شیوه، محیط محصور پادگان اشرف به منظور اعضای گروهک منافقین و یـا قرارگاه های آموزش نظامـی درون پاکستان به منظور اعضای گروهک جندالشیطان مـی باشد.

افراد درون زمان اقامت درون این قرارگاه ها و یـا پادگان ها همزمان تحت تاثیر 2 نوع آموزش قرار مـی گیرند کـه مورد اول و در واقع آموزش اصلی بر پایـه مسائل اعتقادی و باورهای بـه ظاهر مذهبی و مورد دوم آموزش های نظامـی و چگونگی استفاده از جنگ افزارها بـه منظور اجرای عملیـات تروریستی مـی باشد.

آموزش های اعتقادی

در حین آموزش های اعتقادی و القا باورها، اه مبارزاتی گروهک ها (که مـی تواند شامل یک نظام یـا حکومت بوده و یـا یک فرقه و مکتب دینی باشد) به منظور اعضا بـه صورت دشمن و هدف مبارزه معرفی مـی گردد و وظیفه ای مبنی بر از بین بردن دشمن با هر شیوه ی ممکن بـه اعضا القا مـی شود.

گروهک ها غالبا درون آموزش های اعتقادی، اه مبارزاتی را بـه گونـه ای درون ذهن نیروها تکفیر مـی نمایند کـه در باور افراد هدف از مبارزه و کشتن، حرکت درون راه خدا یـا آزادی بشریت و انسان ها بصورتی کاملا آرمان گرا شکل مـی گیرد(4). یکی از نتایج این باورهای غلط این موضوع هست که افراد معتقد مـی گردند درون راه مبارزه فارق از پیروزی یـا شکست برنده نـهایی هستند و مردم و آیندگان نیز درون مورد آنـها بـه مانند یک قهرمان یـاد مـی کنند.

نمونـه واضح این گونـه آموزش ها را نیز مـی توان درون گروهک القاعده جستجو کرد زیرا کـه این گروهک با بهره گیری از سؤنیت و تفسیر اشتباه از اسلام درون حوزه ی ایدئولوژی مبارزانش را متقاعد مـی ساخت کـه فارق از شکست یـا پیروزی درون مسیر درست گام برمـی دارند و برنده نـهایی هستند(5).

آموزش های نظامـی

در این دست آموزش ها نیروها با چگونگی استفاده از جنگ افزارها، انجام مبارزات چریکی، چگونگی کشتن، ساخت بمب های دست ساز، آماده سازی جلیقه انتحاری و استفاده از آن آشنا مـی گردند. غیر از اینگونـه آموزش ها نیروها با روش های طبقه بندی اطلاعات و روش های اطلاعاتی و جاسوسی، تعقیب و گریز، اختفا، روش های جلوگیری از شناسایی و یـا حتی مجموعه اقدامات بعد از دستگیری احتمالی نیز آشنا مـی شوند.

در توضیح دقیقتر درون مورد چگونگی برخورد بعد از دستگیری، یکی از روش های مورد استفاده، است. این مورد درون سازمان منافقین نمود بیشتری دارد زیرا کـه این گروه تروریست با درون اختیـار قرار قرص سیـانور درون مـیان اعضایی کـه برای ماموریت گسیل مـی شدند بـه جهت حفظ اطلاعات سری، اعضا را بـه درون هنگام دستگیری وادار مـی کنند اعترافات دستگیر شدگان یـا جدا شدگان از پادگان اشرف نیز نشان داده این گروهک بـه موازات بهره گیری از این قرص ها، به منظور تضمـین بیشتر حفظ اطلاعات بعد از دستگیری، شخص ثالثی را نیز مامور مـی د که تا به صورت مخفی با عضو درون حال ماموریت همراه باشد که تا در صورت دستگیری یـا احتمال وقوع آن و مواجهه با عمل ن قرص یـا امتناع از عامل انتحاری، اقدام بـه قتل وی نماید.

پی نوشت:

1. حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان : این حادثه کـه توسط گروهک تروریستی جندالشیطان انجام پذیرفت درون 24 تیر ماه سال 89 مقارن با جشن های نیمـه شعبان صورت گرفت و باعث شـهادت 27 نفر و مجروح شدن 169 نفر از هموطنانمان شد.

2. وهابیت: مسلکی تند رو و انحرافی کـه خود را مسلمان مـی نامند. اینان همـه مسلمانان غیر از خود را تکفیر کرده و مشرک مـی دانند از ویژگی های بارز آنان جمود درون اندیشـه و خشونت درون عمل و اندیشـه مـی باشد.

3. مفتی: صاحب فتوا، مجتهد اهل سنت

4. حوزه آموزش های اعتقادی درون فصل 4 بـه تفسیر توضیح داده شده.

5. فتوای عبد المالک درون مورد کشتن شیعیـان و کافر خواندن آنـها.




[عملیـات انتحاری؛ خروجی مناسبات درون فرقه ای گروهک ها عملیات 125 فصل دوم زخمی شدن هادی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 10 Jul 2018 04:46:00 +0000